EJKs Årsfavoritter: 2020




Snart er det en måned siden vi la bak oss det spesielle året 2020. Året som startet som alle andre år, men som fort ble et annus horribilis. 

I mars ble landet stengt ned, og det ble satt inn svært store tiltak for å få bukt med det nye koronaviruset. Dette var de største og mest alvorlige tiltakene som var gjort i Norge siden krigen. Folk fikk panikk og hamstret inn så mye varer at butikkhyllene var tomme. Koronaviruset preget hele 2020 og det meste av tilstelninger og arrangementer ble avlyst eller gjennomført foran tomme tribuner. Denne sommeren ble den store Norgesferie-sommeren da regjeringen frarådet reiser til utlandet. Koronaen ble ikke uventet årets nyord.

Om ikke dette var nok ble året avsluttet med en av de verste skredkatastrofene i Norge noensinne. Leirskredet i Gjerdrum skjedde natt til 30. desember og sju personer er til nå funnet omkomne mens tre fortsatt er savnet. 

Et lyspunkt oppi alt det elendige er at det også dette året ble utgitt mye bra musikk, både her til lands og i utlandet. Mange festivaler og konserter ble avlyst, en av dem var ESC. Men dette satte ingen stopper for produktive artister. Alicia Keys, Dagny, Pearl Jam og Paloma Faith er bare noen av de som ga ut nye låter i fjor. 
Jeg må virkelig få slå et slag for det norske country-/americana-bandet The Northern Belles album "We Wither, We Bloom" som jeg mener er fjorårets beste album. Du skal lete lenge etter et mer helstøpt album. Har du ikke hørt det enda har du noe godt i vente.

Nedenfor finner du en Spotifyliste med de førti låtene jeg mener er de beste som ble gitt ut i 2020. Den første låten på listen er den jeg liker best osv. Kos deg med musikken og kom gjerne med dine meninger om hva du likte av fjorårets musikk.

Etter et så fint musikalsk fjorår har jeg stor tro på at det ville komme mye bra i år også, og med vaksinene vi nå har fått tilgang til så håper jeg at koronaviruset slipper litt mer taket i hverdagen vår.



---





Kommentarer