Hvil I Fred, Sean Connery!


James Bond, Colonel Arbuthnot, Juan Sánchez Villa-Lobos Ramires, Captain Marko Ramius, William Of Baskerville, John Patrick Mason, Robin Hood... ja det fins så mange fantastiske roller Sean Connery har spilt.

I dag kom nyheten om at skuespilleren hadde gått bort, 90 år gammel. 
For meg så fins det ingen bedre skuespiller. Han var fantastisk i alle roller. Fra første sekund jeg så han i en film (husker ikke hvilken) ble jeg stum. Jeg hadde fått meg en favoritt. Aldri hadde jeg sett noen som kunne spille så bra. Jeg ble bare sittende å stirre på skjermen. For en mann. For en skuespiller. Jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva det er med han som appellerer til meg, men mimikken, ansiktsuttrykket, den mørke, skotske stemmen og rollene han har fått spilt er nok mye av grunnen. 

Selv om han spilte i sin siste film i 2003, foruten en stemmerolle i 2012, vet nok de aller fleste hvem han er grunnet sin ikoniske rolle som James Bond i flere filmer på 60-, 70- og 80-tallet. 


Sean som James Bond


I tre av mine favorittfilmer, «Rosens Navn» (1986) og «The Untouchables» (1987) og «Jakten På Rød Oktober» (1990), har han store roller. Det er tre av mine absolutte favorittprestasjoner på film noensinne, og filmene kan jeg virkelig anbefale. 


Captain Marko Ramius i "Jakten På Rød Oktober" (1990)
Captain Marko Ramius i "Jakten På Rød Oktober" (1990)


Sean Connery (1930-2020) har gått ut av tiden, men fy fader for et skuespillerliv han har hatt. Takk for alt du har gitt meg og hele verden. Det vil aldri komme en skuespiller som vil være i nærheten av ditt talent. I dag er en veldig trist dag. Hvil i fred, skuespillerkjempe! 
---





Kommentarer