Gratulerer Så Masse Med 70-Års Dagen, Lindsey Buckingham!


I dag fyller en av de kuleste og mest særegne artistene i musikkhistorien, Lindsey Buckingham, 70 år. Lindsey Adams Buckingham ble født i Palo Alto, California i USA den 3. oktober 1949. Han startet sin karriere på slutten av 60-tallet som vokalist og bassist i det lokale bandet The Fritz Rabyne Memorial Band. Etterhvert spurte han sin gode venninne Stevie Nicks om hun kunne tenke seg å dele på vokaljobben i bandet. Hun ble med, men etter fem år sluttet begge i bandet. I tiden etterpå innledet de et romantisk forhold. Som duo fikk de platekontrakt og ga ut et album i 1973 før de ble droppet av plateselskapet grunnet dårlige salgstall. Dette albumet har jeg aldri hørt, og det ligger heller ikke på Spotify.

Lindsey ble spurt om han ville bli med i bandet Fleetwood Mac, som hadde holdt det gående siden 60-tallet. Det ville han, men nektet hvis ikke Stevie Nicks også fikk være med. Begge to ble tatt med i bandet, og nå var deres klassiske besetning komplett. Lindseys første FM-album ble deres selvtitulerte album fra 1975. Der fikk han spille gitar, synge og skrive enkelte av låtene. Han forlot bandet i 1987, men kom tilbake i 1997. Da ble han i bandet frem til 2018 da han fikk sparken.

I 1981 ga han ut sitt første soloalbum, "Law And Order". Til sammen har han gitt ut 6 soloalbum og et samarbeidsalbum med Christine McVie som også er kjent fra Fleetwood Mac.

Jeg er stor fan av Lindsey Buckingham og Fleetwood Mac, og får jeg spørsmål om hva som er mitt favorittband så svarer jeg alltid FM, men jeg er kun fan av albumene de har gitt ut siden 1975. En av de største opplevelsene jeg noen gang har hatt var da jeg, pappa og broren min dro til Oslo for å se FM live i 2013. Det var helt magisk. Lindsey Buckingham var selvfølgelig der, og de fremførte alle sine største hits. Jeg oppdaget først bandet, og i ettertid fant jeg ut at jeg skulle sjekke ut solokarrierene til medlemmene, noe jeg ikke angrer på.

En av mine aller største favorittlåter, uansett sjanger og artist, er "Tusk" fra FM-albumet med samme navn fra 1979. Den har en drivene trommerytme og kule basslinjer. Til og med et korps bidrar på låten. Buckingham er både låtskriver og komponist, og selv om det ikke er all verden med tekst, så er han også vokalisten. En liten funfact om låten er at Buckingham spiller på en kleenex eske og Mick Fleetwood spiller på lammekotteletter. 

Har du aldri hørt musikk med Lindsey Buckingham/Fleetwood Mac vil jeg anbefale FM-albumet "Tango In The Night" fra 1987. Etter min mening er dette et av musikkhistoriens mest helstøpte plateutgivelser. Det er ikke en eneste dårlig låt på albumet. Dette er nok en av deres mest populære utgivelser, og den inneholder store hits som "Little Lies" og "Everywhere". En annen plass du kan starte er med Spotify-spillelisten jeg har laget med 31 av mine Lindsey Buckingham-favorittlåter. Siden det er hans bursdag er det låter fra hans solokarriere og låter fra FM-tiden hvor han er vokalist.


Jeg gratulerer så masse med dagen!
---



Kommentarer