Gratulerer Så Masse Med 63-Års Dagen, Maggie Reilly!


I dag fyller en av musikkens flotteste stemmer, Maggie Reilly, 63 år. Maggie ble født i Glasgow, Skottland den 15. september 1956. Hun ble først kjent på 70-tallet som medlem av den skotske gruppen Cado Belle. Sammen ga de ut ett album og en EP. Musikken de spilte ble kalt for "skotsk soul". Jeg har først i dag hørt på låtene til denne gruppen og jeg må ærlig si at det ikke var min kopp te, kanskje mye fordi jeg er vant til en litt annen type musikk fra denne damen.

På 80-tallet ble hun for alvor kjent for folk da hun var vokalist på flere av Mike Oldfields låter. Mest kjent er kjempehiten "Moonlight Shadows" fra 1983, som her i Norge, og mange andre land, lå på førsteplass på hitlistene. Denne låten som foreldrene mine hadde på en kassett, var også mitt aller første møte med denne nydelige stemmen. Jeg hørte mye på låten, og likte veldig godt det jeg hørte, men på den tiden hadde jeg ikke anelse om hva vokalisten het, for det var kun Mike Oldfield som var kreditert som artisten. Hun var vokalist på Oldfields plater gjennom hele 80-tallet.

I 1992 ga hun ut sitt debutalbum som soloartist. Albumet fikk tittelen "Echoes" og inneholdt hennes største solohit, "Everytime We Touch", som var en landeplage her i Norge. Dette albumet inneholdt også flere fantastiske låter, som f.eks. "Tears In The Rain" og "What About Tomorrows Children".

Maggie har også vært med på å skrive noen av låtene hun synger.

I alt har hun gitt ut ni album, hvorav alle unntatt ett ligger på Spotify.

Jeg vet ikke helt hva det er med denne rødhårete damen som får meg i så godt humør, men stemmen har mye å si. Hun har en lys og fløyelsmyk stemme som får meg til å slappe av. Melodiene til låtene hennes er uhyre flotte og behagelige. Jeg er stor fan av både Mike Oldfield-tiden og solokarrieren. Derfor er hun blitt en av mine favorittartister.

Hennes låt "Little Boy's Eyes", fra 1996-albumet "Elena", er den låten i verden som jeg hører mest på. Jeg kan lytte til hva som helst av hvilken som helst artist men jeg kommer bestandig tilbake til denne låten. Melodien er catchy og for meg er det her stemmen hennes kommer aller best til rette. Hun har aldri sunget bedre.

Jeg har samlet sammen en del låter som jeg mener favner om det aller beste fra hennes karrriere, både som vokalist for Mike Oldfield og som soloartist. Dette ble til en spilleliste på 28 låter.


Jeg gratulerer så masse med dagen!
---



Kommentarer