Anmeldelse: Paloma Faith - "The Architect"

Sony Music Entertainment, 2017

Endelig er den britiske artisten Paloma Faith ute med nytt album. Det har gått tre år siden sist, og man har ikke ventet forgjeves. "The Architect" ble sluppet nå på fredag, og jeg har brukt helgen på å høre igjennom dette albumet.

Platen består av 15 spor, hvorav tre av dem er såkalte overganger, eller interludes om du vil. Det hele settes i gang med en slags intro hvor selveste Samuel L. Jackson prater. Ellers finner du flere låter som blander gammel og ny musikkstil. Enkelte av dem har strykere i bakgrunnen, og noen gir deg assosiasjoner til 70-tallets discomusikk. Du finner også en duett med John Legend. Palomas stemme kommer virkelig til sin rett i det lydlandskapet som albumet befinner seg i.

Deluxe-utgaven, som jeg liker best, består av fire ekstra låter, som også gir oss god musikk og sang.

Jeg synes dette er et fantastisk album med bare gode låter. Selvfølgelig har jeg låter jeg liker bedre en andre, men alt i alt er det bare godmusikk å spore. Palomas stemme er helt fantastisk, og noen ganger går hun opp i de høyeste toner. Da synes jeg du kan sammenligne stemmen hennes med den Chaka Khan har.
Musikken er akkurat slik jeg vil ha den. Herlige rytmer, og noen ganger ganske så pompøst. At det er flere assosiasjoner til discorytmene og soulmusikken gjennom albumet er et pluss for min del, siden disco og soul er to av mine absolutte favorittsjangre. Siden jeg liker dette albumet så utrolig godt er det ikke rart jeg har gitt det toppskår når det kommer til stjernepoeng.

Paloma Faith er nok ikke den mest kjente artisten her i Norge, noe jeg synes er veldig dumt, siden hun har så mye bra musikk. Hun har gitt ut fire album siden hun debuterte i 2009. Føler du at det er noe kjent med denne artisten, men ikke klarer helt å sette fingeren på det, er det muligens låten "New York" fra debutalbumet du har hørt. Det er nok den mest kjente låten hennes.

Skal du gi bort en plate i julegave i år, så anbefaler jeg virkelig Palomas "The Architect". Det vil nok falle i smak hos de fleste.

Beste låter: "Guilty", "Crybaby", "Kings And Queens", "Surrender", "'Til I'm Done", "Power to the Peaceful" (er kun med på deluxe-utgaven), "Tonight's Not the Only Night" (er kun med på deluxe-utgaven)
---

--EJK-- -See You Later Alligator.