Gratulerer Med 65-Års Dagen, Jonas Fjeld

















I dag fyller Drammens store sønn, Jonas Fjeld, hele 65 år. Han ble født i Bodø 24. september 1952. For å være helt korrekt var det ikke Jonas Fjeld som ble født denne dagen, men Teje Lillegård Jensen, som var navnet han fikk. Selve Jonas Fjeld ble født på 70-tallet, da Terje tok dette som sitt artistnavn. Dette navnet tok han fra forfatter Øvre Richter Frichs "blonde kjempe", Dr. Jonas Fjeld.

I begynnelsen av karrieren startet han humorbandet Jonas Fjeld Rock n' Rolf Band. Senere ble han lei av å ikke bli tatt seriøst som artist, og gruppen skiftet navn til Jonas Fjeld Band. Da ble de et seriøst countryrock band, som vant 2 Spellemannspriser mens de holdt det gående.

Han har lenge hatt et godt vennskap med Ole Paus, som har skrevet tekstene til mange av hans melodier, der den største suksessen nok er Lynni Treekrem-duetten "Engler I Sneen" fra 1989. Jonas og Ole har også hatt stor suksess som duoen To Rustne Herrer, som har blitt til flere plater og show.

Tidlig på 90-tallet ga han ut to plater sammen med amerikanerne Rick Danko og Eric Andersen, og i nyere tid har han gitt ut tre plater sammen med det amerikanske bluegrassbandet Chatham County Line.

Jeg trodde ikke Fjelds musikk egentlig var noe for meg, og at det bare var et par-tre låter jeg likte. Men som et resultat av at han er min stemors fetter, så fikk koret hun og min pappa synger i, han til å ha konsert med dem. Denne konserten fikk jeg med meg, og da var jeg solgt. Jeg kunne faktisk like hans låter, og mange av dem veldig godt også. Jeg angrer ikke på at jeg dro på den konserten. Må bare legge til at når konserten var over spiste jeg middag sammen med Jonas, eller Terje som jeg vil kalle han.

Fjeld har en unik stemme det ikke fins maken til i Norge. Tekstene til Paus er vakre, og de blir til fantastiske låter når Fjeld har fått melodi til dem. Jeg er mest fan av Jonas Fjeld Band-tiden og solokarieren. Humortiden tiltaler meg ikke like mye.

Jeg har laget en spilleliste med 43 av mine Fjeld-favorittlåter. Her er det låter fra hele hans kariere. Kos dere med den herlige stemmen til min stemors fetter.


---



--EJK-- -See You Later Alligator.

Kommentarer