Adventskalender 2016 - 24 Favorittlåter: Luke 6, Kate Bush - "Wuthering Heights"

I dag drar vi til Storbritannia for å finne en av mine aller største favoritter. Den låten jeg opp igjennom årene har spilt mest, uten å gå lei. Dette er art pop-klassikeren "Wuthering Heights" av Kate Bush.

Låten er Kate Bushs debutsingel fra 1978. Den var med på hennes debutalbum "The Kick Inside" fra samme år, og er til dags dato, hennes største hit gjennom karieren. 

"Wuthering Heights" ble skrevet av Kate Bush når hun var 18 år, og hun hentet inspirasjon fra romanen med samme navn ("Stormfulle Høyder" på norsk), skrevet av Emily Brontë.

Låten kom på 32. plass i Q Magazines liste over de 100 beste låtene gjennom tidene. I 1986 ble den remixed og gitt ny vokal, i anledning utgivelsen av samlealbumet "The Whole Story".

I Norge endte låten på en syvende plass på VG-lista.

Jeg synes låten er en av de aller, aller beste låtene som noen gang er laget. Jeg kan spille den dag ut og dag inn, uten at jeg blir lei av den. Instrumentalen på låten er fantastisk, og fenger meg skikkelig. Kate Bushs nydelige, lyse vokal passer låten helt perfekt. Melodien er en av musikkhistoriens desidert beste. Skulle jeg gitt låten terningkast hadde det ikke vært nok øyne på terningen. Så fin synes jeg den er.

Til låten ble det laget to musikkvideoer, en for den britiske utgivelsen, og en for den amerikanske utgivelsen. Jeg har valgt å ta med den britiske versjonen, hvor Kate Bush danser i et mørkt rom, iført en hvit kjole.

---



--EJK-- -See You Later Alligator.

Kommentarer