Adventskalender 2016 - 24 Favorittlåter: Luke 2, Jim Jidhed - "Kommer Du Ihåg Mej?"

I dagens luke tar vi turen til vårt naboland Sverige, og året jeg ble født, 1991.

I forkant av Eurovision Song Contest, har Sverige sin egen uttaking som har heter Melodifestivalen. For 25 år siden var det med en ung herremann som het Jim Jidhed. Han deltok med en låt som var skrevet av Peter Karlsson og Joakim Hagleitner. Denne låten hadde fått navnet "Kommer Du Ihåg Mej?", og havnet til slutt på en fin tredjeplass, et poeng bak andreplassen. Dette var for øvrig det samme året som Carola vant hele sulamitten med "Fångad Av En Stormvind".

Jim Jihed slapp denne låten på albumet "Snart Kommer Natten".

Før han deltok i Melodifestivalen, var Jim Jihed kjent som frontfigur og vokalist i det svenske rockebandet Alien, som hadde stor suksess på slutten av 80-tallet. De hadde en stor hit med balladen "Only One Woman".

Jeg synes "Kommer Du Ihåg Mej?" er en flott låt med herlige rytmer, god vokal, og flott koring. Det er en låt jeg kan høre flere ganger etter hverandre, og som jeg aldri blir lei. Spesielt refrenget på låten får det til å rykke i føttene, og jeg må bare slå takten med dem. Dette er litt under tre minutter med pur svensk glede.

---



--EJK-- -See You Later Alligator.


Kommentarer