Adventskalender 2016 - 24 Favorittlåter: Luke 1, Sade - "Smooth Operator"

Frem mot jul vil jeg hver dag legge ut en av mine favorittlåter her på bloggen. Dette blir en slags julekalender, der jeg forteller litt om låt og artist, samt legger ved musikkvideoen. Til slutt vil jeg publisere et innlegg der jeg legger ved en Spotify-spilleliste med alle de 24 låtene jeg har presentert gjennom hele adventstiden.

Først ut er Sade med "Smooth Operator" fra 1984/1985.



Sade er et britisk band som startet opp i 1982, og tok navnet sitt etter deres frontfigur og hovedsangerinne Sade Adu.

I 1984 ga de ut sitt debutalbum "Diamond Life", som ga flere hits, blant annet singelen "Smooth Operator".

Låten er en jazzete funk-/Sophisti-pop-perle, som ble skrevet av Sade Adu og Ray St. John. Den ble skrevet i 1982, mens begge var medlemmer av bandet Pride.

"Smooth Operator" handler om en motebevist mann, som lever et jet-set liv. Han har draget hos damene, men knuser mange hjerter. I begynnelsen av låten er den en del hvor Sade Adu prater, og denne delen er ofte kuttet bort fra radioversjonene.

Jeg synes låten er cathy til en ballade å være, og jeg får bestandig problemer med å sitte helt stille når jeg hører den. Refrenget er lett å synge med på, og saksofonsoloene er fantastiske, i alle fall for meg som liker lyden av en god saksofon. Dette må være den beste jazz-inspirerte låta for min del. Nyt den, og gjerne flere ganger.

---



--EJK-- -See You Later Alligator.

Kommentarer