Farvel David Bowie



I dag når jeg våknet opp, var det som alle andre morgener. Jeg kledde på meg, gikk på stua og slo på tv, for å få med meg litt God Morgen Norge. Mye morgen-tv ble det ikke for min del, for jeg satte meg ned, tok frem iPaden, og gikk inn på VG Nett, for en liten oppdatering på nyhetsfronten. Der fikk jeg sjokkbeskjeden med store bokstaver, David Bowie var død. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og ble helt tom i blikket. Det kom en klump i halsen, og jeg holdt nesten på å felle en tåre.

Bowie har vært en av mine store musikalske idoler, og jeg har hørt veldig mye på hans musikk. Musikken han har gitt ut har ofte vært innovativ og forut for sin tid. Opp igjennom årene har han presentert oss for flere karakterer i sitt musikalske univers, som Ziggy Stardust og Major Tom. Briten har gitt ut hele 27 studioalbum i sin lange karriere, og har hatt mange hits rundt om i verden, og kanskje mest kjent er "Space Oddity" (1969), "Starman" (1972), "Ashes To Ashes" (1980), og "Let's Dance" (1983). Med sin unike stemme og fantastiske komposisjoner, fikk han raskt en stor fanskare.

Han har også spilt i en del filmer, som "The Man Who Fell To Earth" (1976), "Merry Christmas, Mr. Lawrence" (1983), "Labyrinth" (1986) og "Absolute Beginners" (1986). Nå har jeg kun sett musikalen "Labyrinth", og har planer om å få sett "The Man Who Fell To Earth" i løpet av uken. Likevel synes jeg han gjør en kjempejobb som skuespiller, og håper jeg får sett flere av filmene hans etterhvert.

Dagen i dag har vært ganske så trist. 69 år er ingen alder. Han fikk ikke tatt imot all rosen for sitt seneste album, som han ga ut på fredag, dagen da legenden fylte 69. Dødsfallet kom uventet på oss alle, for ingen visste at han hadde slitt med kreft i 18 måneder. Derfor ble jeg helt sjokket.

Musikkverdenen har mistet et av sine mest begavede artister, både som sanger og låtskriver. Han vil for all ettertid stå som et av vår tids største ikoner, både i musikken og i klesveien. Hvil i fred Ziggy. Verden er blitt litt tommere, og ord blir fattige. Vi savner deg. Selv om du er borte, vil musikken leve videre for all ettertid.

I det forrige innlegget jeg publiserte på bloggen, hadde jeg i annledning hans 69-års dag, med en spilleliste over mine Bowie-favorittlåter. Hør gjerne gjennom listen, og bli med meg å mimre.
---




--EJK-- -See You later Alligator.          

Kommentarer