Løper, Løp, Har Løpt

Han løp raskt over plenen, jeg så han bare så vidt. Det var noe som ikke stemte, eller var det jeg som så helt feil? Jeg gikk til vinduet for å se om jeg fikk et glimt til av han. Han var borte. Det var som om han var forsvunnet i løse luften. Jeg speidet lenge, men han kom ikke tilbake.
Den kvelden satt jeg lenke og tenkte over hva jeg egentlig hadde vært vitne til, utenfor mitt eget kjøkkenvindu. Hadde jeg sett rett, eller hadde hjernen min spilt meg et puss? Dette måtte jeg komme til bunns i.

Neste morgen sto jeg ved kjøkkenvinduet og vasket opp noen kopper fra dagen før. Plutselig var han der. Han løp over plenen min igjen. Jeg så det bare i sidesynet, for når jeg kikket opp fra oppvaskkummen, var han sporløst borte. “Filleren! I dag også”, tenkte jeg. Jeg fisket oppvaskbørsten opp fra det glohete vannet, tok tak i en kaffekopp, og skulle til å vaske vekk noe kaffe, da jeg plutselig fikk øye på en som løp over plenen min. Denne gangen var jeg sikker på at det var en dame, og ikke den samme mannen som tidligere. Jeg tok bena på nakken og løp ut i en faderlig fart. Nå skulle dette stoppes.
Når jeg var kommet meg ut, var det ingen der. De var som sunket i jorden. Jeg så meg rundt, og staket ut en retning, for så å begi meg ut på leting etter gymnastene.

Første stopp ble hos en nabo, hvor jeg fortalte hva jeg hadde sett. Han fikk store øyne, og fortalte meg at han også hadde sett dem, uten at han hadde funnet ut hvem de var.
Naboen min fortsatte med å rake plenen sin, og ønsket meg lykke til med letingen.

To hus bortenfor ringte jeg på. Jeg måtte vente en stund, men da mannen i huset endelig åpnet, ropte jeg høyt, uten å tenke meg om. “Det er dere! Det er dere som løper nakne over plenen min!” Mannen ble rød i ansiktet, fordi han ble så flau, og hvisket: “Beklager, men vi er nudister”. Jeg syntes dette var veldig ekkelt, og ba dem holde seg unna eiendommen min, uten at det var til noe hjelp. Til slutt fikk jeg nok, pakket sakene mine og flyttet så langt vekk som mulig. Om jeg ikke tar mye feil, så står nok huset enda tomt. Hvem vil vel bo der hårete nakne kropper er det første man ser om morgenen, når man titter ut av vinduet?
---



--EJK--

Kommentarer