Eurovision Song Contest: Min Favoritt, Min Lidenskap


Som sikkert mange av dere allerede har fått med seg, så er jeg en lidenskapelig Eurovision Song Contest (heretter bare kalt ESC) fan. Hvert år må jeg ha med meg finalen, og det uten unntak. Du vil sikkert stusse over at jeg ikke nevnte semifinalene i den forrige setningen. Det er fordi jeg aldri ser en eneste semifinale, siden jeg ikke vil ha hørt et eneste av bidragene før finalesendingen. Det ødelegger litt av stemningen hvis jeg har hørt låtene tidligere. Selvfølgelig får jeg med meg den norske finalen, så vårt bidrag er de aller fleste gangene den eneste låten jeg har hørt tidligere.

Nå har det seg slik at jeg ikke bare er opptatt av den nyere ESC-finalene. Nei tvert imot, så liker jeg de som ble arrangert før min tid aller best. Det er noe med hvordan de ble arrangert. Det var enkelt, ikke for mye jåleri, politikk og drama. Det handlet kun om låtene, og den som vant ble vinner på grunn av låten og ikke for sminken, koreografien eller bekledningen. Nå er alle disse tre tingene mer viktig en selve låten. Det virker som folk har glemt at dette egentlig er en låtskriverkonkurranse. Men når sant skal sies, så liker jeg jo en del av låtene fra den senere tids finaler også.

           


                     

                        
 

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage en liste over hvilke land jeg liker best, og hvilken sang fra de forskjellige landene som er min favoritt. Jeg har kommet frem til at det er en vanskelig oppgave, som nesten er helt umulig. Likevel har jeg prøvd meg på en slik liste. Jeg har ikke hørt alle låtene som har vært med i konkurransen i årenes løp, men veldig mange. Etterhvert kan det hende jeg hører en låt jeg tidligere ikke har hørt, og får meg en ny favoritt. Her er iallefall listen slik jeg ville satt den opp i skrivende stund, selv om jeg er litt redd for å lage en slik liste, siden jeg liker det meste av det som har dukket opp i finalene.

Siden landene kommer i alfabetisk rekkefølge, så er det ikke noe kronologisk liste hvor det landet jeg liker best kommer først o.s.v.


* Selv om Australia hittil kun har deltatt en gang, så synes jeg sangen er så fengende at jeg måtte ta den med.

Det er enda noen flere land som har vært med i finalene, men jeg har ikke noe forhold til deres låter, og er ikke blant mine ESC-favorittland, derfor er dem ikke representert i listen.





--EJK-- See you later aligator.

Kommentarer