Påskens Anbefalinger

Nå er påsken her og det betyr ferie. Enten du er hjemme eller på fjellet, så er det flere tradisjoner knyttet til denne høytiden. Det er skigåing, Kvikk Lunsj, brettspill, kakao, appelsiner, og ikke minst påskekrim, påskegrøss og påskequiz.

I disse tre siste kategoriene fins det utrolig mye å velge mellom. Du kan se de klassiske påskekrim-seriene på TV, lese gamle detektivhistorier, eller se nyere politietterforskerserier og lese moderne spenningskrim. Enten du velger den ene eller andre varianten, så har du nok noen favoritter du kunne anbefalt til andre. Noe av denne påskeunderholdningen er blitt gjengangere. Du leser kanskje samme krim denne påsken som i fjor, må se samme krimserie eller samme krimfilm, for enkelte krim- og grøsserfilmer/-bøker forbindes spesielt med påsketiden, og tas frem så og si bare da. Det er bare slik det er, og dette er noe som ligger i sjelen til den norske mann og kvinne, og er noe som er spesielt for vår nasjon.

Akkurat som du sikkert har noen favoritter du bare må se eller lese, og mener at andre også bare må se eller lese, så har jeg også mine favoritter. Selv om påsken nå setter inn for fult, så tenkte jeg å komme med noen anbefalinger til hva du kan lese og se på denne påsken.

TV-Serie: "Rød Snø" (1985)


For mange av oss nordmenn er den svensk-norske thrillerserien "Rød Snø" fra 1985, selve definisjonen på påskekrim. Dette var en serie på seks 45-minutters episoder, og var en samproduksjon mellom svensk og norsk fjernsyn, regissert av Bo Hermansson.

Handlingen er lagt til Sverige under andre verdenskrig, og i hovedrollene finner vi Kjersti Holmen som Anne Eriksen, Tomas von Brömssen som Evert Lind, og Sven Nordin som Hans Solberg.

Det er sent på året i 1942, og Anne Eriksen tar toget til Dalsland. Der skal hun besøke gode venner på pensjonat Lind, hvor hun blir tatt godt imot av eieren og hennes sønn Evert. Freden på det vesle pensjonatet varer ikke lenge, siden de er like ved grensen til det okkuperte Norge.

Serien ble godt mottatt av seerne, og er i ettertid blitt en av Norges mest elskede krimserier, og er for mange en soleklar del av påsken, selv om den i utgangspunktet ikke ble sendt som påskekrim. Den ble første gang sendt i november 1985, og ble et av årets mest sette TV-programmer.

Handlingen inneholder akkurat det en god påskekrim skal inneholde: mord, spionasje og flere mistenkelige personer, men likevel en liten, liten dæsj med humor. Mistenkelige pensjonatgjester, tyskere og soldater befinner seg på denne lille plassen, og gjør det hele mer komplisert.

I år har denne serien 30-års jubileum, og det vises jo selvfølgelig at serien er noen tiår gammel. Den er ikke som dagens krimserier, der alt skal gå i et forrykende tempo. Her går ting i et litt lavere tempo, noe som enkelte kanskje vil finne litt kjedelig. For min del, kanskje mye på grunn av at jeg elsker gamle norske TV-serier, så gjør det ikke noe at det går litt saktere, det var slik det skulle være den gangen.

I 2006 ga NRK "Rød Snø" ut på en 2-disk DVD-utgivelse, med intervjuer med skuespillerne og grenseloser fra krigen som ekstramateriale.

Så om du har 230 minutter til rådighet, så anbefaler jeg at du setter deg ned og ser denne spennende thrillerserien fra det vinterkledde Sverige under andre verdenskrig. Om du har sett den før, så se den igjen for nostalgiens skyld. Jeg anbefaler den iallefall på det sterkeste, da den er en av mine absolutte favoritter innen norsk TV-produksjon.
---

Bok/Hørespill: "Jernvognen" (1909)

"Jernvognen" er en kriminalroman som første gang kom ut i 1909 på Aschehoug forlag. Den er skrevet av Sven Elvestad (1884-1934), under hans mest kjente pseudonym, Stein Riverton.

Handlingen er lagt til et badested i Ytre Oslofjord, hvor det er sommer og idyll. Plutselig får noen høre lyden av raslende kjettinger, som om det er en jernvogn som kjører forbi, slike som høres hver gang noen skal dø, og det første liket blir funnet. Oslodetektiven Asbjørn Krag blir tilkalt for å etterforske saken. Uhyggen blir bare større og større, når flere dramatiske hendelser oppstår.

Dette er en av de mest berømte kriminalromaner vi har i Norge, og den er oversatt til en rekke språk. Flere eksperter på sjangeren har uttalt at dette er et fortellerteknisk mesterverk på grunn av balansen mellom historiens elementer, og at den holder spenningen på topp fra første til siste side, noe som vil si ca. 172 sider, og får deg til å grøsse ved flere anledninger.

Om du har lest boken eller ikke, så anbefaler jeg at du skaffer deg NRK Radioteatrets fire episoders hørespillversjon fra 1981, med Erik Hivju, Ole Jørgen Nilsen, Sverre Anker Ousdal og Johannes Eckhoff i noen av rollene.

Jeg må innrømme at selv om jeg har boken, så har jeg ikke fått lest den enda. Jeg har bare hørt hørespillet, som jeg syntes var noe av det mest spennende jeg noen gang har hørt. Når natten kom og jeg skulle legge meg, så tok jeg frem øretelefonene for å lytte til hørespillet. Helt mørkt på soverommet og ute, gjorde så jeg lå med store øyne når det var på det nifseste. Det gikk kaldt nedover ryggen min, og jeg måtte faktisk se meg rundt noen ganger for å være helt trygg. Så om romanen er så mesterlig som de sier, så er ikke hørespillet noe mindre mesterlig. Du hører rasling fra lenker, vogner som ruller, og høye skrik, noe som gjør at du tror du er en del av det hele.

Les boken eller hør Radioteatrets versjon, du kommer ikke til å angre. Anbefales på det sterkeste.
---

Quizbok: "Påskequiz" (2015)

Thomas Kolåsæter kommer fra Trysil, og er Norges beste quizzer. Han har vunnet QuizDan, og er en del av quizlandslaget, som har vunnet mange internasjonale quizmesterskap.

I år kom han ut med quizboken "Påskequiz", som består av 2500 spørsmål i de fleste kategorier du kan tenke deg. Her får du spørsmål om USA, fysikk, musikk fra 1980-tallet, kjente bygninger, pølser, Sverige, mektige kvinner og mye, mye mer. I tillegg finner du selvfølgelig flere sider med den obligatoriske litt av hvert-kategorien. Siden denne boken kom ut i år, er det flere blodferske spørsmål du kan
bryne deg på.


Jeg er en person som elsker quiz og spørrekonkurranser, og har drøssevis med quizbøker. Men dette synes jeg er den mest perfekte quizboken, siden den tar for seg så mange forskjellige temaer. Godt over 150 forskjellige kategorier har fått plass i boken, og med en quizmester som forfatter, må dette bare bli bra. En stor del av spørsmålene er ganske vanskelige, så jeg vil ikke si at dette er en quizbok som egner seg for barn, da den blir for vanskelig.

Denne boken kjøpte jeg på min lokale Prix-butikk, så jeg tror nok den er å få tak i på de fleste dagligvareforretninger rundt om i landet.

Bestemmer du deg for å gå til anskaffelse av en quizbok i år, så anbefaler jeg at det blir denne. Mer variert blir det ikke.
---

Film: De Dødes Tjern (1958)

I 1942 ga André Bjerke ut kriminalgrøsser-romanen "De Dødes Tjern" på Aschehoug forlag. Boken ble en suksess, og er regnet som en klassiker innen norsk kriminallitteratur. Den har kommet på andreplass i en kåring av Norges beste krimromaner gjennom tidene.

I 1958, 16 år etter at boken ble utgitt, regisserte Kåre Bergstrøm den 74 minutter lange spillefilmen som er basert på boken. Der finner vi Henki Kolstad og Henny Moan, mens forfatteren selv, André Bjerke, ikler rollen som Jon Mørk.

Handlingen er den samme som i boken. Seks venner skal på hyttetur for å besøke Bjørn. Når de ankommer hytten er både Bjørn og hagla borte. Ved hytten ligger et tjern som det knytter deg et sagn til. De sies at for mange år siden så drepte en mann sin søster, og hennes elsker druknet seg senere i tjernet. Under oppholdet på denne hytten får flere av vennen et sug mot tjernet. Dagboken til Bjørn blir funnet, og det er mye som tyder på at han er blitt gjenferdets offer.. Til slutt blir en av vennene funnet druknet, og løsningen begynner å komme, om det i det hele tatt finnes noen logisk forklaring på det hele.

Filmen blir sett på som den første norske grøsseren, og er blitt en av norsk films største klassikere. 

Jeg synes dette er en kjempebra film, som underholder meg i alle de 74 minuttene den varer. Den er nok ikke like skummel som den var da den hadde premiere, men spenningen er det ingen ting å si på. Det hele får en enda mer spennende og nifs stemning med Gunnar Sønstevolds dystre og stemningsskapende musikk.

I 2009 kom filmen ut på DVD, som en del av Norske Klassikere-serien, og er en må-ha-film for alle som liker norsk film. 

Så om du enda ikke har fått sett den, så anbefaler jeg den på det sterkeste. Hvor tro den er mot boken vet jeg ikke, siden jeg kun har sett filmatiseringen, og aldri lest boken.

Dette er filmen som ble ikonisk på grunn av scenen der Henny Moen får en dragning mot tjernet, midt på svarteste natten.
--- 

Nå håper jeg du har fått noen tips til hva du kan se og lese i påsken. Om ikke, så vet du iallefall hva jeg synes er god og ekte påskeunderholdning.

Hva jeg skal gjøre i påsken vet jeg ikke enda, men en ting er klart, krim blir det iallefall, i en eller annen form.

Ha en god påske, og kos dere masse!
---



--EJK--

Kommentarer