Kjendisintervjuer Stein Dau: Portrettintervju Med Bill Ettkon T. Roll

En av våre mest folkekjære artister feirer 40 år på scenen i år. Mannen jeg snakker om er vokalist, trompetist, pianist, gitarist, revyartist, skuespiller, programleder, forfatter, komponist, bonde, nakenbader og keivhendte Bill Ettkon T. Roll.

Han ble født den sjette august i det herrens år 1950 i den lille bygda Knøttlillebygd. Av fire søsken var han nummer åtte i rekken. Faren jobbet som tannkremtubekork-påskruer, mens moren var hjemmeværende husfar. Når Bill var elleve år, omkom faren i en tragisk arbeidsulykke, da han fikk hodet sitt i klem i tubelagemaskinen. Moren måtte da oppdra de fire barna på egenhånd.

Som tretten-åring fikk han en gitar i bursdagsgave hos sin onkel, den kjente maleren Per Lem Or. Han lærte seg fort kunsten og spille på strengene. Og allerede året etter opptrådte han på skolens sommeravslutning.

I 1971 ble han med og starte prog-rock/new wave/jazz/krautrock/danseband/pop/vise/kristen-rock/reggae/swing-bandet "Husmorpolka Uten Husmødre Men Med Barnebarna Til Disse Husmødrene". De fikk en liten hit med låten "Sure Sokker Er Verre En Tobakk (Når Det Kommer Til Røyking)". Etter et album og tre singler, gikk de hver til sitt.

Året 1975 ga han ut sitt første soloalbum, som fikk den snodige tittelen "A3FGH", som egentlig ikke betyr noe som helt. Det ble ingen stor suksess, men singelen "Kule Gutter Spiser Pølser Med hendene Og Ikke Gaffel" fra debutalbumet havnet på en fin 389. Plass på singellistene. Bedre gikk det med album nummer to, "Nummer 2, Eller Noe Slik". Det havnet på en fantastisk første plass, og ga oss hele fem hits. "En Fjert Er En fjert, Så lenge Den Ikke Gir Deg Noe Bløtt I Underbuksa", ble den største slageren fra dette albumet, og lå i hele 700 uker på første plass, i strekk!

I 1979 debuterte han som skuespiller, på teatret. Det ble i rollen som Klpmne Sdrtgbu i stykket "Liten Mann Liker Lang Dame". For rollen ble han tildelt Teaterprisen, som består av en lodott fra teatersjefens navle, og fire øre i kontanter.

Året etter var han med i femte film i Majones-trilogien. Der spilte han Grev Majones' bortkomne sønn Arnaldur Kaviar. Filmen ble en gedigen suksess, og det ble solgt billetter for over det nittende av det den kostet å lage.

1987 var Bills store suksessår. Da fikk han en kjempehit med sitt første engelskspråklige album "Kiss Me Twice, Or I'll Shit In My Pants", og singlene "To Little Somethings" og "Another Price Than Yesterday". Samtidig spilte han i suksess-revyen "Hæla I Taket Og Tenna I Tapetet", som gikk for fulle hus i over 7,42 måneder.

I 1995 sto han alene på scenen i sin fire timer lange trompetkonsert. To konserter ble det, og den planlagte turneen måtte kanselleres pga. alt for få solgte billetter.

Senere i livet har han hatt både suksesser og fiaskoer. Jeg har vært hjemme hos han på Frogner, hvor jeg ble servert frognebærgele.

- Ja, Bill, du har hatt en innholdsrik karriere. 16 album, 10 filmroller, 3 programlederjobber, 11 revyer og 12 bøker har det blitt. Er det noe i karrieren din du angrer på?

- Ja jeg angrer på den gangen jeg spilte inn og ga ut en plate med drikkeviser. Jeg har jo vært avholdsmann hele livet.

- men hva er du mest fornøyd med i karrieren?

- For et vanskelig spørsmål. Det er jo så mye. Jeg er veldig fornøyd med gullplaten min for barneplaten "Hva Gjør Mor Og Far Når Du Har Lagt Deg?", men jeg er også veldig stolt av kriminalromanen jeg skrev sammen med den britiske forfatteren Don Asj On. Nei, jeg vet ikke hva jeg er mest fornøyd med. Som sagt, det er så mye.

- Du var jo en liten periode med i et band som kalte seg "Husmorpolka Uten Husmødre Men Med Barnebarna Til Disse Husmødrene". Dere ga jo bare ut et album, som i senere tid har gått litt i glemmeboken. Men bandets gitarist, Bo Rdpla Te, har du samarbeidet mye med etter det.

- Ja det har jeg.

- Har du ikke noe mer du vil si om samarbeidet deres?

- Så du vil vite mer? Hehe, det skal du jo få. Han har hjulpet meg på nesten hver plate jeg har gitt ut. Enten med tekst, gitarspill, produsering eller sang. På "Bjørnerumper og Andre Kroppsdeler Jeg Ikke Har" fra 1997, sang jeg duett med han på låten "Truserøsk", og i fjor hadde vi en stor turne sammen rundt om i hele landet.

- Debutalbumet ditt som soloartist, hvorfor fikk det navnet "A3FGH"?

- Det kan du lure på. Jeg ba min mor ramse opp noen bokstaver og tall, og det var dette hun kom med.

- Spesielt. Jeg har hørt rykter om at dette året blir veldig innholdsrikt for deg. Du har mange prosjekter på gang som jeg har lyst til at du forteller meg om.

- Hvor skal jeg starte? Ja, vi kan jo starte med filmen min som har premiere den fjortende august. Den heter "Djevelbabyen". Det er den første filmen jeg har regissert, pluss at jeg spiller rollen som prest i filmen. Dette er ikke en skrekkfilm, men en dramafilm, som handler om en baby som er besatt av djevelen. Men vi fokuserer ikke på denne jenta, men på de fortvilte foreldrene som prøver å ta livet av seg pga. det tragiske som har skjedd. Senere i år kommer første bok i en serie på flere bøker, "Naken Mann Vasker Vindu". Bokserien heter "Naken Mann og Nakent Esel". I tillegg skal jeg gi ut et house/new age/britpop/world/soul/jazz/garage rock/heavy metal-album som får navnet "In My Belly Button There Is A Big Alligator".

- Har du tid til noe ferie med familien da?

- Ja det har jeg. Jeg skal tilbringe to timer, trettien minutter og seks sekunder med min tretten-årige sønn.

- Et spørsmål som er blitt bare mer og mer vanlig og spørre kjendisene om i slike intervjuer er, hva har du på nattbordet?

- På nattbordet? Ja, ja. det er noen rare spørsmål dere stiller oss kjendiser, men jeg må vel bare svare. På nattbordet mitt har jeg en bok om lamaer, to små, blå tabletter, et Donald-blad, en halvtygd tyggegummi, et par briller, og litt røkelse.

Ja, der fikk vi lære litt nytt om Bill. Noe visste vi jo fra før, mens noe var helt nytt. En multikunstner med humøret på topp. Kan vi kalle ham for landets aller største kjendis? Ja, det tror jeg nok vi kan.

Gled dere til alt det som Bill vil servere dere i år, for det er ikke lite han har på menyen. Kanskje får du en av hans slagere på radio, en av hans store filmer på fjernsynet, eller kanskje du finner en av hans bøker på biblioteket.
---


--EJK--

Kommentarer