80-Talls Musikkuke, Søndag: Herbie Hancock - Rockit

Da er det blitt søndag, og det vil si at jeg har kommet til veis ende i denne rundreisen i 80-tallsmusikken. Derfor lar jeg en ringrev innen jazz, electro, funk, R&B og klassisk få hamre løs på synthesizeren.

Denne mannen er Herbie Hancock, og låten er hans store hit "Rockit", en instrumental som kom på markedet i 1983.

Herbie Hacock ble født i Chicago, Illinois i USA, 12 april 1940. I 1962 ga han ut sitt aller første album.

"Rockit" er en electro/hip-hop instrumental, og ble skrevet av Herbie Hancock, Bill Laswell og Michael Beinhorn, mens Laswell sto for produksjon. På singelen varer låten i tre minutter og femtifire sekunder, mens albumversjonen er på fem minutter og tjuesju sekunder. Den er den første anerkjente populære låten som inneholder scratching, og ble Hancocks første millionselger. I ettertid er den blitt omtalt som hans signaturlåt.

I 1984 inkluderte han den på sitt trettifjerde (!) album "Future Shock".

Musikkvideoen er ganske kul og spesiell. Den består av masse robot-lignende kreasjoner, som dansende ben, og Herbie og hans synth er kun synlig på en liten TV-skjerm. Personlig så digger jeg musikkvideoen, som er veldig oppfinnsom og på en måte litt futurisk.


Her er det mye trommemaskiner, scratching og kule rytmer. Jeg klarer ikke være helt i ro, når jeg lytter til denne. Har prøvd, men det er helt umulig. Enkelte partier kan kanskje bli litt langtekkelige, så derfor gir jeg den bare fem av seks stjerner. Men dette er veldig sterke stjerner. *****

Da forlater jeg 80-tallets kule rytmer, fengende arrangementer, kule band, flotte vokalprestasjoner og magiske musikkvideoer. Dette betyr jo selvfølgelig ikke at det ikke kommer innlegg som omhandler film eller musikk fra 80-tallet. Nei da, det vil det til tider komme.


--EJK-- See You Later Aligator  

Kommentarer