Ukens Sang, Uke 1: Higher Love

Er det en sang i den eviglange sangboka som får meg i godt humør og gjør så det er vanskelig å sitte i ro, så er det "Higher Love" med Steve Winwood, fra hans album "Back in the High Life" fra 1986.

Sangen ble skrevet av artisten selv i samarbeid med den kjente låtskriveren Will Jennings. Låten lå flere uker på Billboard Hot 100, og ble artistens første topp 1 hit. Denne plasseringen hadde den i en uke.


En herlig blanding av soul, R&B og rock fyller låten, og Chaka Khan har den kvinnelige bakgrunns-vokalen. Hun opptrer også i musikkvideoen.

Varigheten på låten er ulik for album- og singelversjonen. På albumet varer den i 5 minutter og 52 sekunder, mens på singelen varer den i 4 minutter og 14 sekunder. Jeg anbefaler dere å høre på albumversjonen, for da får dere full uttelling av Chaka Khans medvirkning.

Låten har innhentet Steve Winwood to Grammy priser, for årets utgivelse og årets mannlige pop-vokalprestasjon.

Grunnen til at jeg liker denne låten så godt, må være det at det er herlige rytmer, flott vokalprestasjon, knallarrangement, og selvfølgelig det at han har med seg, etter min mening, en av de aller kuleste damene i verden.

For deg som ikke har hørt noe musikk med Steve Winwood før, så må jeg bare anbefale dere og gå på Spotify og sjekke ut denne flinke herremannen. Der vil jeg anbefale og starte med albumet som denne låten er på, hvor også tittelsporet "Back in the High Life Again" er en perle av en låt. God fornøyelse.

På denne linken kan dere se musikkvideoen til låten i sin helhet: Den originale musikkvideoen fra 1986. 


--EJK--  See You Later Alligator 

Kommentarer