80-Talls Musikkuke, Onsdag: Level 42 - The Sun Goes Down (Living It Up)

Da er det onsdag, og tredje sang ut i min rundreise i 80-tallsmusikken, er den funky Level 42-låten "The Sun Goes Down (Living It Up)".

Level 42 ble startet i Isle Of Wight, England i 1980, og holdt det gående frem til 1994, før de kom sammen igjen i 2001.

I 1983 ga de ut sitt fjerde album, "Standing In The Light". I den anledning ble flere av platens låter utgitt som singler, der i blant "The Sun Goes Down (Living It Up)", en jazz-funk/new-wave-preget hit. Den ble skrevet av bandets medlemmer, sammen med Wally Badarou. Sistnevnte spilte keyboard på låten. De samme menneskene var produsenter av hiten. Låten varer i 4 minutter og 15 sekunder, og er en av få Level 42-låter som har Mike Lindup på vokal. "Can't Walk You Home" er singelens b-side.

Den er blitt en klassiker, og er en av bandets mest kjente låter. I løpet av sommeren 1983, nådde den en 10. plass på de britiske hit-listene, og var bandets første singel som gjorde det.

Denne supre 80-tallsklassikeren er inkludert på nesten alle av bandets samleplater.

Musikkvideoen viser bandet som spiller på toppen av en fjellformasjon, hvor det også står en enslig dør.


"The Sun Goes Down (Living It Up)" er en av mine største 80-tallsfavoritter. En låt jeg kan spille om og om igjen. En av de største grunnene til dette er at jeg er en stor fan av jazz-funk. Mange av mine favorittlåter er i nettopp denne sjangeren. Derfor blir poenggivningen min slik: ******. Seks av seks mulige stjerner, men skulle gjerne gitt den ti ganger så mange poeng.


--EJK-- See You Later Aligator

Kommentarer