80-Talls Musikkuke, Mandag: Rebbie Jackson - Centipede

Denne uken er her på bloggen, dedikert til 80-tallet. Tiåret da musikken var fantastisk. Hver dag kommer jeg til å legge ut et innlegg om en av mine favorittsanger fra 80-tallet.

Den aller første låten er "Centipede", den største hiten til Michael Jacksons storesøster, Rebbie Jackson.

Rebbie Jackson ble født Maureen Reillette Jackson, 29. mai 1950.

I 1984 skulle hun endelig gi ut sitt debutalbum, som fikk navnet "Centipede". I den anledning ga hun ut tittelsporet som singel. En sang på 4 minutter og 25 sekunder, som består av en blanding av pop, synthpop, new wave og R&B. Singelen består også av en lengre versjon og en instrumentalversjon.
Låten ble skrevet, komponert og produsert av hennes åtte år yngre bror, Michael Jackson, som også koret på sangen, sammen med sin søster La Toya Jackson og jentene i dance-pop duoen The Weather Girls.

"Centipede" skulle bli Rebbies største hit på singellistene. Den fikk en 4. plass på Hot R&B Songs, en 29. plass på Hot Dance Music/Club Play, og en 24. plass på Billboard Hot 100.

Her får du hele den originale musikkvideoen til låten, som inneholder både slanger og tigere.



Når det gjelder film og musikk, så har jeg mitt eget poengsystem, der en stjerne er det minste, og seks stjerner er det meste, alt etter hvor bra jeg synes sangen er. I dette tilfellet blir utfallet slik: *****


--EJK-- See You Later Aligator

Kommentarer