80-Talls Musikkuke, Lørdag: Eric Clapton & Tina Turner - Tearing Us Apart

Det er lørdag, nest siste dag i min 80-talls uke, der musikken har stått i høysetet. Denne gangen skal vi inn i duettland, hvor Eric Clapton og Tina Turner tar i mot oss med en skikkelig energibombe av en låt, "Tearing Us Apart".

Eric Clapton ble født i Ripley; Surrey i Storbritannia, den 30. mars 1945, mens Tina Turner kom til verden i Nutbush, Tennessee i USA, den 26 november 1939.

I 1986 ga Clapton ut sitt tiende studioalbum, "August". Året etter kom andre singel fra platen, "Tearing Us Apart". Der fikk han med seg superstjernen Tina Turner.

Låten er skrevet av Eric Clapton og Greg Phillinganes, mens singelen ble produsert av Phil Collins. Singelen hadde "Hold On" som b-side. Album versjonen varer i ca. fire minutter og seksten sekunder, mens 7" varer i tre minutter og trettiåtte sekunder.

"Tearing Us Apart" handler om vennene til Patti Boyd,  som Eric Clapton mente hadde skylden for at deres kjæresteforhold tok slutt, og er en herlig blanding av pop og rock.

I USA klatret singelen opp på en 5. plass på Rock Chart, mens i Storbritannia kom den seg bare på en 56. plass.

Jeg har funnet frem en live-opptreden av låten, der det er mye energi og trøkk. Nyt denne folkens!


På grunn av rytmer, trøkk, energi, Claptons rå gitarspill og den herlige vokalen til to av verdens beste artister, er dette blitt en låt jeg ikke kan sitte stille når jeg hører. Som jeg har gjort med de fleste andre låtenen denne uken, så må jeg også gi denne seks av seks stjerner. ******


--EJK-- See You Later Aligator

Kommentarer