Film - En Samlemani

I denne verden som vi alle bebor, så finnes mange forskjellige folk. Og for hvert forskjellige individ, fins der en ny ting som de smaler på. Alt fra dukker, frimerker, servietter og gamle biler.

Som dere sikkert har skjønt, så samler ikke jeg på noen av disse tingene. Nei, jeg har to samlemanier, som er film og musikk. Siden dette er en filmblogg, skal jeg jo selvfølgelig ikke komme inn på musikksamlingen min, bare den som omhandler filmene mine.

I samlingen er det en diger kategori, nemlig "norske filmer". Der har jeg godt over 60 filmer, fra 1920-tallet og frem til i dag. Stumfilm og lydfilm, komedie og thriller, drama og musikal. Alt fra "Insomnia" (1997)"Skulle Det Dukke Opp Flere Lik, Er Det Bare Å Ringe..." (1970)"Adjø Solidaritet" (1985) og "Gategutter" (1949). I denne kategorien må jeg nok si at "Adjø Solidaritet" (1985) og "Ungen" (1974) er mine favoritter. Jeg simpelthen elsker norsk film.

Ellers har jeg ingen spesielle kategorier i samlingen min, foruten at det er enkelte regissører jeg samler på filmene til. De av dere som har lest listen min, som du bestandig finner til høyre på bloggen min, så vet dere kanskje noen av dem jeg samler på.

I stedet for og bare si hvem jeg samler på, og ikke noe mer, så tenker jeg det passer bedre med en liste over hvilke filmer med de forskjellige regissørene jeg allerede har i samlingen min. Da får dere jo se hvor stor samlingen av den aktuelle regissøren allerede er.

Woody Allen:

Når det gjelder Mel Brooks, så mangler jeg kun to av hans filmer, og de vet jeg hvor jeg kan få tak i, så når som helst kan denne samlingen bli komplett.


Brian De Palma:

Martin Scorsese:

Selvsagt har jeg mye mer film en det som er listet opp her, men det er filmer av regissører jeg kanskje bare har en eller to filmer av i samlingen. Og som du sikkert også ser, så er de regissørene jeg samler på, regissører som regisserer filmer innenfor forskjellige sjangere. Noen av dem har sine hovedsjangere, men har regissert filmer innen de fleste.

Disse listene vil selvsagt bare bli lengre og lengre med tiden, helt til det ikke er flere, eller at jeg ikke får tak i flere filmer av dem. Selvsagt vil jeg sikkert etterhvert finne flere regissører og samle på.

Så filmsamlingen min bare vokser og vokser, og kanskje før du har lest dette innlegget, så er den allerede utvidet med flere filmer.
---


--EJK-- -I'll Be Back

    Kommentarer