"Hva er din favorittfilm?" - Et vanskelig spørsmål

Flere ganger har jeg prøvd meg på en "mine favorittfilmer"-liste, men det er og blir for vanskelig. Hva er egentlig favorittfilmene mine? Jo, en ting kan jeg si deg, det er alt for mange av dem. Det er så mange at jeg ikke vet hvilken som kommer på første, andre, tredje osv. Er laget så mange bra filmer, at jeg får store problemer med og plukke ut en, og bare en, som kan krone seg med førsteplassen på min liste.

Hvis noen spør meg hva som er den ultimate favorittfilmen min, så kommer jeg iallefall med fire-fem titler. Om jeg tenker hardt, ja så hardt at det virkelig knaker, så vil jeg kanskje kunne finne en rekkefølge på dem, etter hvilken jeg liker best, men dette ville tatt år. I tillegg kommer et annet problem. Kanskje jeg i morgen ser en ny film, som dytter andre filmer lengre ned på, eller ut av listen. Dette vil gjøre at en liste som kanskje er rett i dette øyeblikket, ikke er det om en time, eller i morgen.

Tidligere har jeg laget en liste over mine favorittsanger og favorittscore fra filmer, og denne er kanskje ikke brukbar i dag, siden jeg har sett mye film siden den gang, og funnet meg nye favoritter. Derfor kan slike lister være vriene og produsere.

Men når sant skal sies, så har jeg jo filmer jeg setter høyere en andre. Hvilken plass disse ville fått på en liste, er egentlig en umulig oppgave. Derfor finner jeg det lettere og bare liste dem random opp i en liste.

Dette er en slags liste over noen, og bare noen av mine favorittfilmer, og de er ikke plassert i noen form for kronologisk rekkefølge:

Jeg kunne sikkert ha ramset opp mange, mange flere filmer, men da ville det tatt deg flere timer for og i det hele tatt få kommet deg igjennom selve listen.

For noen år siden var jeg helt sikker på at komedie var det jeg likte best, men så fikk jeg øynene opp for krim, sci-fi og eventyr. Så min favorittsjanger er det heller ikke enkelt og fortelle deg. Kan ikke si at komedie er bedre en krim, eller at eventyr er bedre en sci-fi.

Er medlem i en filmgruppe på Facebook, og der diskuterer jeg masse film med andre medlemmer. Men et innlegg jeg har svart på der, som jeg ikke følte jeg svarte helt ordentlig på, er nemlig akkurat det spørsmålet jeg skriver om her: "Hva er din favorittfilm?" Jeg skrev opp en par-tre titler, men om det er de absolutte favorittene mine, det skrev jeg ingen ting om. Grunnen til det er ganske enkel, jeg vet ikke hva som er min absolutte favoritt.

Så jeg sier som en god venn av meg har sagt: "film er livet". Tror iallefall det var noe slikt han formulerte det.

Så fra en filmnerd til alle andre filmnerder, film ER virkelig livet!
---


--EJK-- -I'll Be Back

Kommentarer