Mine Tanker: Hvor Går Grensen?

Her om dagen når jeg gikk inn på Facebook, så jeg at det var skrevet et innlegg i en vitsegruppe jeg er medlem av. Der kan alle medlemmene poste egne innlegg.

Jeg leste vitsen som var postet, og når jeg var ferdig med lesingen, fikk jeg sjokk. Jeg skjønte ikke hvordan noen kunne finne på og poste en slik vits i gruppen. Temaet i vitsen var nemlig voldtekt, og det synes jeg ikke er noe man skal spøke med. I tillegg så jeg at noen hadde kommentert innlegget med at de syntes det var kjempemorsomt. Hvordan kan noen synes at slike ting er morsomme? Det må da finnes grenser.

Jeg fant ut at jeg også skulle kommentere vitsen, men ikke om at den var morsom, tvert imot. Jeg skrev at den ikke var noe morsom i det hele tatt, og at slikt ikke var noe man skulle spøke med.

Han som hadde postet dette innlegget kommenterte tilbake. Han sa at det ikke var voldtekten, men det som ble sagt i vitsen som var det morsomme. Da skrev jeg tilbake at slike vitser aldri ville bli morsomme for meg.

Etter en pause, hvor jeg gjorde andre ting, logget jeg meg inn på Facebook igjen. Da så jeg at flere hadde kommentert innlegget. Det som var bra med disse kommentarene var at de hadde samme mening som meg. "posteren" hadde også kommentert. Og når jeg leste denne kommentaren fikk jeg opp en tanke i hodet, han er jo skikkelig barnslig. Han hadde nemlig skrevet at han like gjerne kunne slette innlegget og seg selv fra gruppen, siden dette tydeligvis var en gruppe hvor det bare skulle være seriøs og ordentlig humor. Han skrev også at han hadde lest lignende vitser i Vi Menn og lignende. Jeg svarte at slike vitser ikke blir noe morsomme uansett hvem som har skrevet dem, eller hvor de står skrevet.

Vi kan tulle og fleipe med masse. Til og med svensker gjør vi narr av i våre "svenske-vitser", noe jeg må innrømme at jeg synes er morsomme vitser. Når jeg tenker meg om så er disse vitsene ganske krenkende de også. Vi fremstiller jo svenskene som dumme folk, som ikke har noe form for IQ, og det kan jo tenke seg til at de føler seg støtt av det. Men når sant skal sies, så har jo svenskene de samme vitsene om oss nordmenn.

En komiker kan på TV sitte og lyre av seg den ene vitsen etter den andre om innvandrere, samer, blondiner, kjendiser og andre grupper av sitt eget folk, og til tider kan de være treffende, men ofte går de langt over streken. Da minner det mer om dritt-slenging og mobbing, noe jeg ikke liker. Da slår jeg heller av TV, eller skifter til en kanal hvor det går noe mye mer hyggeligere.

Dem det blir harselert med mest i underholdningsbransjen, er oss nordlendinger. Vi blir fremstilt som dumme, evneveike, teite, bondetamper og noen ordentlige tullinger. Er det med en nordlending i en reality-serie blir han alltid klippet slik at bare det dumme eller teite han sier kommer med. Har til dags dato ikke sett så mange slike serier hvor nordlendingen blir fremstilt som en med sunn fornuft og bein i nesa. Skulle neste tro de har plukket ut den nordlendingen med de mest sære holdningene og med minst kvalifikasjoner. Vet om et program hvor nordlendingene som hadde vært med klaget til TV-kanalen om hvordan de var blitt fremstilt i det endelige resultatet. Jeg tror at de beklaget dette og sa det ikke hadde noe med hvor i landet de var fra, noe jeg har liten tro på at stemmer helt. Dette er diskriminering på høyt nivå. Minner mye om slik samene ble behandlet før i tiden.

Hva synes du om slike vitser og slik humor? Er det noen tema vi skal holde oss langt unna når det gjelder humor? Hvor går egentlig grensen?


--EJK--  

Kommentarer