The Hunt For Red October






                 THE HUNT FOR RED OCTOBER
                 (Paramount Pictures)


                                           
    

Denne filmen kan i all enkelthet beskrives med et eneste ord: "fantastisk". Det er et ord som ikke sier så rent lite om opplevelsen jeg hadde når jeg så den. 

I de rundt 2 timene og 15 minuttene denne filmen varer, er spenningen hele tiden på topp, og jeg koste meg fra start til slutt.


"The Hount For Red October", eller "Jakten På Rød Oktober", som tittelen lyder på norsk er en Amerikansk thriller fra 1990, basert på boken ved samme navn, skrevet av spenningsforfatteren Tom Clancy.

Handlingen i filmen er lagt til 1984, året før Gorbatsjov kommer til makten i Sovjetunionen. Kaptein Ramius (Sean Connery), sjefen på den russiske ubåten Red October, får i oppdrag og gjøre øvelser med en annen russisk ubåt. I samme område patruljerer en amerikansk undervannsbåt, som får inn Red October på radaren, før de forsvinner igjen, grunnet sin nye lydløse fremkomstmåte. 

Ramius tar livet av den eneste om bord som også vet om den egentlige grunnen til ubåt-ferden, før han brenner alle dokumenter med informasjon om den egentlige hensikten.

Jack Ryan (Alec Baldwin), en CIA-analytiker, forteller den amerikanske myndigheten om Red October, og etter et møte med de store lederne i USA, kommer de frem til at den sovjetiske flåten vil synke ubåten, og  Ramius derfor mest sannsynlig vil kutte oppdraget, og hoppe av. 

Amerikanerne tipper riktig, og Jack får den amerikanske marinen til og bistå Kaptein Ramius og Red October i deres planer. Ramius godtar samarbeidet, og han iscenesetter så en katastrofe, så mannskapet på Red October må forlate skipet. Da kommer Jack og noen flere fra den amerikanske ubåten ombord, og Ramius ber om amerikansk asyl, noe som han får.

Etterhvert blir de angrepet av en sovjetisk ubåt som har fulgt etter dem, og som sender ut en torpedo. Red October gjør en unnamanøver, og den sovjetiske ubåten som har fulgt etter dem, blir selv truffet av sin egen torpedo.

Dette gjør så det evakuerte mannskapet tror det er Red October som har eksplodert, og Ramius kan trykt komme seg til USA, sammen med Jack og de andre hjelperne.

Filmen som er regissert av John McTiernan, mannen som også sto bak Die Hard (1988), solgte billetter for 200 millioner dollar på verdensbasis.

Som jeg skrev innledningsvis, så er dette en film med spenningen på topp fra start til slutt. Den har også en god historie som fenger seerne. Nå vet jeg jo ikke om den er tro mot spenningsromanen den er basert på, for den har jeg ikke lest. Det får bli opp til andre og finne ut av.

Filmen er en thriller, men den har likevel ikke for mye overdreven action, noe som jeg liker ved den. Enkelte skyte- og eksplosjons-scener er det jo, men det er jo en selvfølge når det er en thriller.

Filmmusikken, komponert av Basil Poledouris, passer perfekt til filmen. Spesielt i åpningsscenen, når Ramius står på dekk og speider utover havet, til sang fra et kor, i "Hymn To Red October". Bare denne første, enkle scenen akkompagnert av denne herlige musikken, gjorde at jeg sperret opp øynene og storgledet meg til resten av filmen.

Dette er en film med mange gode rolleprestasjoner, spesielt av hovedrolleinnehaverne (Connery og Baldwin). Personlig liker jeg Sean Connerys rolletolkning best. Med sin karakteristiske stemme, og fantastiske innlevelse, gjør han alene filmen verdt og se. Sammen med The Untouchables (1987), har denne filmen gjort Sean Connery til en av mine absolutte favorittskuespillere, en skuespiller jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg kom til og like Dette er en mann jeg skal sjekke ut flere filmer med. 

Helhetsinntrykket av filmen er rett og slett fantastisk. Historien, stemningen, rolleprestasjonene og musikken gjør dette til en film som jeg godt kunne gitt en syver, visst det fantes noe slikt på terningen. Da får jeg nøye meg med toppscore, en sterk sekser. Ikke rart filmen vant Oscar for beste lydredigering under utdelingen i 1991.

Har du enda ikke fått sett denne filmen, har du virkelig gått glipp av et storartet mesterverk. Derfor anbefaler jeg deg til og gå til nærmeste filmsjappe og kjøpe den, eller låne den. Blu-rayversjonen gjør den bare enda bedre, og mer verdt og se.

Til slutt vil jeg bare sitere den beste replikken i filmen, som også beskriver Sovjetunionens handlekraft på en effektiv måte: "Sovjetunionen gjør ingenting uten en plan. De driter ikke en gang uten en plan."
---


--EJK--   -I'll Be Back                                         

Kommentarer