Filmens Beste Venn - Filmmusikken

Filmhistorien er ufattelig lang, og det har blitt lagd utallige filmer. Men filmen hadde ikke vært det samme uten en spesiell følgesvenn, nemlig filmmusikken.

Filmmusikk blir brukt til og beskrive stemningen i den spesielle scenen uten ord. Er det en skummel scene, er musikken deretter. Er den morsom, er musikken deretter, o.s.v... Denne typen melodier blir som regel kalt for filmscore.

Men filmmusikk trenger ikke bare beskrive en hendelse eller følelse uten ord, det kan også brukes ord. Mange filmer har såkalte tittelmelodier, eller theme songs, som det heter. Det vil si at en artist har skrevet og/eller spilt inn en sang spesielt for filmen. Denne sangen blir ofte spilt helt i starten av filmen, eller helt i slutten av filmen, over rulleteksten.
Mange ganger blir også disse sangen store hits, og klatrer oppover hitlistene. Dette skjer spesielt hvis filmen i seg selv ble en kassasuksess.

Såkalte musikaler, eller andre typer musikkfilmer, har ikke bare en tittelmelodi, men ofte mange sanger. Da kan flere låter fra filmen bli hits, og til og med hele albumet med filmmusikken.

Under har jeg to lister. En liste med mine favoritter når det gjelder filmscore, og en liste med mine favoritter når det gjelder tittelmelodier og andre sanger.
_______________________________________

MINE FAVORITTER NÅR DET GJELDER FILMSCORE:


MINE FAVORITTER NÅR DET GJELDER TITTELMELODIER OG ANDRE SANGER:


Kanskje du har noen andre favoritter. Isåfall, legg gjerne til en kommentar med din favoritt.
---


--EJK-- -I'll Be Back

Kommentarer