Verdens Vakreste Salme

Selv om jeg er døpt og konfirmert i kirken så er jeg ikke spesielt kristen. Det gjør ikke så jeg ikke kan like en salme eller to. Min favorittsalme, som jeg mener er verdens vakreste salme, og en av verdens vakreste sanger uansett sjanger er svenske "Bred Dina Vida Vingar".

Testen til denne salmen ble skrevet av Lina Sandell i 1860. Hun bearbeidet teksten i 1865. Melodien er en gammel dansk eller svensk folkemelodi. Den er salme 816 i Norsk Salmebok, og synges ofte på svensk her i landet.

I går var denne en av salmene vi sang i min bestemors begravelse, noe som gjorde stort inntrykk på meg.

"Bred Dina Vida Vingar" er spilt inn på plate av blant andre Aase Nordmo Løvberg, Carola, Sigvart Dagsland og Sissel Kyrkjebø.

Min favorittinnspilling er duettversjonen til Anne-Lise Gjøstøl og Göran Fristorp, som ble utgitt på Gjøstøls album "Blå Lengsel" fra 1992. Denne versjonen er en norsk oversettelse av salmen. Jeg synes denne innspillingen er så nydelig at jeg neste vil gråte. Den er så vakkert arrangert, og koringen til Gjøstøl og Fistorp før, imellom og etter versene er bare helt gåsehudfremkallende. Dette er en av de innspilte låtene jeg elsker mest, uansett sjanger.

Her har du en en Youtube-video av Gjøstøl/Fristorp-innspillingen. Nyt den. Det fins ikke nydeligere låt i denne verden.

---



--EJK-- -See You Later Alligator.

Kommentarer