Anmeldelse: Gillian Flynn - "En Hjelpende Hånd"

Font Forlag, 2015

Gillian Flynns (f. 1971) "En Hjelpende Hånd" er egentlig en novelle, men er gitt ut som en bok, en slags kortroman. Den ble først gitt ut som en del av antologien "Rogues" fra 2014, som George R. R. Martin var redaktør for. Der fikk den tittelen "What Do You Do?". Senere har den blitt utgitt med tittelen "The Grownup". Her til lands har den altså fått den treffende tittelen "En Hjelpende Hånd". I 2015 vant den Edgard Award for beste korte historie.

Historien handler om en sexarbeider som begynner å jobbe med å lese andre menneskers aura. Hun blir oppsøkt av en kvinne som har en skrantende ekteskap og en stesønn med en ufyselig oppførsel. Når hun besøker kvinnens herskapelige hjem for første gang, aner hun at alt ikke er som det skal. Snart er hun inne i en kamp for både å finne ut hva som egentlig skjer, og for å komme seg unna.

Denne korte historien på 70-80 sider, er en velskrevet novelle som fengsler leseren fra første side. Jeg synes den var både underholdende og spennende, og med en litt annen, men langt fra dårlig, slutt en forventet. Spenningen holdt meg klistret til hver side, og klarte ikke legge den fra meg, med unntak av et tv-program jeg skulle se, før jeg var helt ferdig med den. 70-80 sider er jo ikke så mye, og så bra historien var, så hadde den fortjent å være litt lengre. Derfor har jeg gitt den fem stjerner og ikke seks. Hadde den vært litt lengre, hadde det blitt full score.

"En Hjelpende Hånd" er en bok/novelle jeg virkelig vil anbefale. Du burde sette av en ettermiddag/kveld til dette lille mesterveket av en historie. Du klarer for å lese den ut på en kveld, siden boken er i et lite format, og skriftstørrelsen er større en i mange andre bøker.

På min lokale ARK-butikk hadde de denne som en del av Mammutsalget, så da er den sikkert det også i andre bokhandeler. Løp og kjøp, du vil ikke angre.
---

--EJK--