Chaka Khan - Stemmen over alle stemmer


Chaka Khan er en av de absolutt beste kvinnestemmene vi har innenfor popmusikken, i alle fall etter min mening. Hun har en stemme som bare kan beskrives på en måte, med Prince sin treffende uttalelse om henne, "the mother of all voices". Jeg vet ikke helt hva det er med stemmen hennes som appellerer sånn til meg, men det er liksom en nerve i syngingen som treffer meg rett i hjertet. Hun har en stemme som går over flere oktaver, og noen ganger nesten i fistel, og det imponerer meg masse. Men hvem er egentlig Chaka Khan?

Chaka Khan ble født i Chicago, Illinois i USA, 23 mars 1953. Hun fikk navnet Yvette Marie Stevens, men tok senere det mer kjente artistnavnet Chaka Khan. Karrieren startet hun som frontfigur i R&B/funk-bandet Rufus (ofte omtalt som Rufus featuring Chaka Khan) på 70 tallet. Der fikk hun store hits som "Tell Me Something Good" og "Ain't Nobody"
I 1978 ga hun ut sitt første soloalbum, som fikk navnet "Chaka". Fra denne platen kom hennes første solohit, "I'm Every Woman"

"Chaka" (1978)
Til sammen har hun gitt ut 11 soloplater i karrieren. Den siste, "Funk This", kom ut i 2007. På andre plater har hun samarbeid med forskjellige andre artister, blant annet Quincy Jones

"Funk This" (2007)

Siden jeg er så stor fan av Chaka Khans arbeid, har jeg laget en liste med med min topp 5 albumutgivelser i hennes solokarriere.
  1. "Chaka Khan" (1982)
  2. "I Feel For You" (1984)
  3.  "Funk This" (2007)
  4. "The Woman I Am" (1992)
  5. "What Cha' Gonna Do for Me" (1981)
Chaka Khan har ikke bare hatt hits med bandet Rufus, hun har også hatt noen solohits. De største solohitene hun har hatt må nok være "I Feel For You" (1984) og "I'm Every Woman" (1978). For min del så er det kanskje ikke de store og kjente hitlåtene som er mine favoritter. Hun har så mye annet gull en bare hitlåtene. Derfor har jeg laget en liste med mine 20 favorittlåter, i form av en Spotify-spilleliste. Her er låtene listet opp kronologisk etter hvilken jeg liker best o.s.v. I denne listen har jeg bare tatt med låter fra hennes soloalbumer. 



Chaka Khan er også en prisbelønnet artist, som har vunnet hele ti Grammy Awards.

Som med andre artister, har hun også slitt med rusproblemer, og etter at Prince gikk bort, har hun frivillig lagt seg inn til avvenning.

Chaka Khan er og vil for alltid bli stående som den aller beste kvinnelige artisten i mine øyne. Har enda ikke fått oppleve henne live, men håper jeg en gang får muligheten til det.
---




--EJK-- - See You Later Alligator.

Kommentarer