Kelsey Grammers Store Sorg

"Kelsey Grammer tilgir søsterens drapsmann", var overskriften som sto med store bokstaver på VGs nettsider. Ikke visste jeg at Kelsey Grammer, kjent fra 80-talls serien "Cheers", og som hovedrolleinnehaver i "Cheers"-spinoff-serien "Frasier" på 90-tallet, hadde en søster som ble drept. Jeg ble nødt til å lese artikkelen, for og få mer klarhet i hva dette dreide seg om.

Dette drapet er ikke noe som har skjedd i nyere tid, men for ca. 40 år siden, nærmere bestemt i 1975. Karen Elisa Grammer ventet i bilen sin, på at kjæresten hennes skulle bli ferdig på jobb, da to menn, Freddie Glenn og Michael Corbet, kom og kidnappet henne. De trodde hun hadde vært vitne til et innbrudd mennene hadde gjort på restauranten der Karen Elisa's kjæreste jobbet. Senere voldtok og knivstakk de henne, og forlot henne i en park. Skadene var så store at hun ikke klarte og overleve. Karen Elisa ble bare 18 år gammel.

Senere da liket skulle identifiseres, var det storebroren Kelsey som identifiserte henne.

Glenn ble først dømt til dødsstraff, men den ble forandret i høyesterett. I 2009 søkte han om prøveløslatelse, men den ble avslått. Han prøvde igjen i år, men fikk ikke innvilget den i år heller. I år 2017 kan han søke på nytt igjen.

Kelsey har sagt at han kan tilgi de skyldige for søsterens død, om de vil innrømme at det var dem som gjorde det, noe de hardbarket nekter for. Men i et intervju han nylig har gitt, sier han at han tilgir Glenn, og berømmer han for måten han takler fengselsoppholdet på, men at han ikke kan støtte løslatelsen. "Frasier"-stjernen har også sagt at han sliter hver eneste dag med det som skjedde med hans lillesøster, som også var hans beste venn, for nesten 40 år siden.

Etter at jeg har lest artikkelen som VG Nett hadde i dag, så må jeg si at jeg er sjokkert over hva som skjedde i 1975. Jeg vet det er umulig for oss utenomforstående og forstå hvordan Kelsey og resten av familien har hatt det, men likevel har jeg stor medfølelse for det de har måttet takle. At noen kan være så grusomme, bare for at de tror noen var vitne til ranet deres. Jeg håper at drittsekken som voldtok og drepte den uskyldige 18-åringen aldri slipper ut.

Men en ting må jeg si. Jeg har stor respekt for hva Kelsey Grammer har klart og oppnå. Han har fått en stor skuespillerkarriere, spilt i flere suksessrike TV-serier, og vunnet flere priser. Han har ikke gitt opp drømmene og "gått helt ned i kjelleren", selv om sorgen har tynget han. Det er noe jeg har stor respekt for. Likevel kan jeg ikke skjønne at han kan tilgi morderen. Hadde noen i min nærmeste familie blitt drept, hadde ikke jeg klart og tilgi morderen, ikke etter neste 40 år heller. Men som sagt så klarer ikke vi som aldri har opplevd noe slikt, og sette seg inn i situasjonen.


---EJK-- I'll Be Back

Kommentarer