Ukens Sang, Uke 2: Promised You a Miracle

Det skotske rockebandet Simple Minds var i utgangspunktet et band jeg egentlig ikke syntes noe om. Men nå skal det jo sies at jeg kun hadde hørt en sang med dem, "Don't You (Forget About Me)", fra 1985, som er kjent fra filmmusikken til tenårings-komedien "The Breakfast Club" fra samme år. Dette er en sang jeg ikke er så spesielt glad i, og derfor har jeg ikke hatt så lyst til å sjekke ut resten av katalogen til bandet.

Men etter og ha lest litt om bandet, fant jeg ut at de hadde vært ganske så populære opp igjennom årene. Da var det bare og logge seg inn på Spotify, og lytte på deres nyeste samleplate. Til min store overraskelse fant jeg ut det var en del gode låter der, spesielt var det en som traff hjertet mitt momentant. Det var singelen "Promised You a Miracle", som var på deres femte album "New Gold Dream (81–82–83–84)", fra 1982.



Sjangeren er New Wave, av det virkelige dansbare og fengende slaget, og ble deres første suksess på de britiske hitlistene, hvor den nådde 13. plass, som høyeste plassering. Samtidig fikk den best plassering på New Zealand, hvor den oppnådde en 9. plass. I Norge kom den seg ikke inn på listene, men fikk en solid 13. plass i Sverige.

Sangen er skrevet av bandet selv, og varer i ca. fire  og et halvt minutt på albumet, mens singelversjonen har en varighet på ca. 4 minutter. Den er av mange kritikere sagt og være en av deres aller sterkeste sanger, med funky basslinje og lys melodi. Og det er nok akkurat det som er grunnen til at den har sneket seg inn i hjertet mitt og satt seg fast der.

Om du vil høre mer med Simple Minds, så kan jeg også anbefale "Glittering Prize", fra samme album. Men om jeg skal være hundre prosent personlig, så er "Promised You a Miracle" min aller største favoritt.

På denne linken kan dere se musikkvideoen til låten i sin helhet: Den originale musikkvideoen fra 1982.


--EJK--  See You Later Alligator

Kommentarer