80-Talls Musikkuke, Fredag: Bucks Fizz - The Land Of Make Believe

Det er noe som heter bedre sent en aldri, og i denne sammenheng er det helt sant. På tampen av fredagen, eller på begynnelsen av lørdagen, som det nok er blitt, kommer femte innlegg i 80-talls musikkuken.

Denne gangen er det britene i popbandet Bucks Fizz, som får spre sine toner over bloggen. Noen av dere vil sikkert tenke på "Making Your Mind Up", men en gang dere hører navnet på bandet. Andre vil derimot tenke på en drink. Her skal det hverken handle om britiske vinnermelodier i Eurovision Song Contest eller cocktail-drinker, for det skal handle om bandets andre store hit, "The Land Of Make Believe".

Bucks Fizz ble dannet i Storbritannia i 1981, spesielt med tanke på Eurovision Song Contest, hvor de deltok for Storbritannia, med den dansbare "Making Your Mind Up", som de tok seieren med, og sørget for at deres land fikk arrangere den internasjonale finalen året etter. De holder det enda gående, med en litt annen besetning en originalt, men har ikke gitt ut noe nytt materiale siden slutten av 80-tallet.

Etter suksessen suksessen i ESC, og deres første studioalbum, skulle plate nummer to utgis. Den fikk navnet "Are You Ready?", og kom på markedet i 1982. Første singel fra denne platen, ble "The Land Of Make Believe", og ble utgitt i slutten av 1981. Den ble den andre av totalt tre nummer en hits for gruppen i Storbritannia.

Sangen som er en popperle med dansbare rytmer og mye trommelyd, varer i tre minutter og femti sekunder. Den er skrevet av Andy Hill og det tidligere King Crimson-medlemmet Pete Sinfield. Andy Hill produserte singelen, som hadde låten "Now You're Gone" som b-side.

Teksten er basert på et barns drøm, der spøkelsesaktige stemmer lokker barnet over til en verden der alt er fint og lyst. Barnet klarer å motstå fristelsen. På slutten av sangen leser en 11-årig jente opp et barnerim. Selv om låten høres ut som en glad og søt sang, har det senere blitt uttalt at teksten var et subtilt angrep på Margaret Tacher-regjeringens politikk rundt den ble skrevet.

Her legger jeg ved en opptreden av bandet under et tv-program. Fant en musikkvideo, men den hadde en helt annen versjon av låten, som jeg ikke likte i det hele tatt. Her skal det være originalt.


Som den store ESC-fan jeg er, var "Making Your Mind Up" den første sangen jeg hørte fra bandet. Men etter litt lytting til deres andre låter, fant jeg ut at dette var et knall-band. Selv om jeg er ESC-fan, må jeg nok si at dette er min Bucks Fizz-favoritt. Kule rytmer, knallgod vokal, tøffe trommerytmer og et morsomt barnerim på slutten, er bare noen av elementene jeg digger ved denne låten. Derfor er det vel ingen bombe at jeg gir den seks av seks stjerner. ******


--EJK-- See You Later Aligator.

Kommentarer